Dementie: rol casemanager bij opname

Doel van de afspraak

  • Afstemming over taken en verantwoordelijkheden bij opname van een cliënt in het ziekenhuis of GGZ instelling.
  • Afstemming over taken en verantwoordelijkheden bij opname van een cliënt in een beschermde woonvorm.

Doelgroep

  • Casemanagers dementie
  • Verpleegkundigen in ziekenhuizen, GGZ-instellingen en VVT instellingen

Algemene informatie

  • Sinds 1 januari 2013 mag de casemanager dementie de cliënt bij opname in het ziekenhuis blijven begeleiden.
  • Sinds 1 januari 2013 mag de casemanager dementie de cliënt bij tijdelijke opname in een beschermde woonvorm blijven begeleiden. Bij permanente opname wordt de begeleiding langzaam afgebouwd (tot het MDO na ongeveer 6 weken).

Stroomschema

Taken casemanager bij opname in ziekenhuis of GGZ-instelling

  1. Vóór opname: geef cliënt en mantelzorger instructie wat te doen bij onverwachte opname, of bereidt de cliënt en mantelzorger voor op geplande opname 

  2. Bij acute opname: u wordt gebeld door de verpleegkundige in het ziekenhuis voor overdracht van informatie

  3. Bij geplande opname:
    • bel de afdeling ouderengeneeskunde in het ziekenhuis
    • kondig opname aan
    • geef uw contactgegevens door
    • stuur het overdrachtformulier naar het ziekenhuis

  4. De afdelingsverpleegkundige geeft aan u door op welke afdeling uw cliënt ligt en wat de situatie van uw cliënt is.
  5. De afdelingsverpleegkundige of transferverpleegkundige bespreekt de mogelijkheden voor ontslag met u en nodigt u uit voor het ontslaggesprek. 
  6. De afdelingsverpleegkundige of transferverpleegkundige brengt in kaart welke thuiszorg nodig is na ontslag uit het ziekenhuis en draagt dit over aan u. 
  7. U regelt de zorg die thuis ingezet moet worden na ontslag uit het ziekenhuis. 
  8. U bent (indien mogelijk) aanwezig bij het ontslaggesprek. 

 

Taken verpleegkundigen bij opname in ziekenhuis of GGZ-instelling

  1. Bij acute opname: verpleegkundige afdeling ouderengeneeskunde/consultatief psychiatrisch verpleegkundige/afdelingsverpleegkundige vraagt aan de cliënt/mantelzorger naar de gegevens van de casemanager en belt de casemanager voor overdracht van informatie.
  2. Bij geplande opname: de casemanager kondigt opname aan bij afdeling ouderengeneeskunde, geeft zijn/haar contactgegevens door en stuurt het overdrachtformulier naar het ziekenhuis. 
  3. Verpleegkundige zorgt dat informatie op de juiste afdeling terecht komt.
  4. Verpleegkundige brengt de casemanager op de hoogte van de afdeling waar cliënt ligt en de situatie van de cliënt.

  5. Verpleegkundige of transferverpleegkundige bespreekt de mogelijkheden voor ontslag met de casemanager en nodigt de casemanager uit voor het ontslaggesprek. 
  6. Indien casemanager niet bij ontslaggesprek aanwezig is, draagt verpleegkundige of transferverpleegkundige informatie over aan de casemanager.
  7. Verpleegkundige of transferverpleegkundige brengt in kaart welke thuiszorg nodig is na ontslag uit het ziekenhuis en draagt dit over aan de casemanager (casemanager regelt de zorg die thuis ingezet moet worden na ontslag uit het ziekenhuis).

Taken casemanager bij opname in beschermde woonvorm

 

  1. Stuur het overdracht formulier en het zorgplan naar de EVV’er 
  2. Wees (indien mogelijk) aanwezig bij opname, is dit niet mogelijk, neem dan telefonisch contact op met de EVV'er

  3. Bij tijdelijke opname: u wordt door de EVV'er uitgenodigd voor het ontslaggesprek
  4. Bij permanente opname:
    • geef door aan cliënt en mantelzorger dat de begeleiding door u stopt (na +/- 6 weken)
    • u wordt door de EVV'er uitgenodigd voor het eerste MDO (na +/- 6 weken) 
    • indien nodig draagt u informatie over naar maatschappelijk werk of psycholoog 

 

Taken EVV'er bij opname in beschermde woonvorm

  1. U ontvangt het overdracht formulier en het zorgplan van de casemanager
  2. De casemanager is (indien mogelijk) aanwezig bij opname, indien dit niet mogelijk is neemt de casemanager telefonisch contact met u op

  3. Bij tijdelijke opname: nodig de casemanager uit voor het ontslaggesprek
  4. Bij permanente opname: nodig de casemanager uit voor het eerste MDO (na +/- 6 weken) 

Is naam van de casemanager niet bekend?

Vraag dit dan na bij het Centraal Aanmeldpunt:

 

(Bij navraag via de telefoon krijgt u direct antwoord, via de e-mail kan dit enige dagen duren)

Samengesteld door

Deze werkafspraak is samengesteld door het Netwerk Dementie regio Haaglanden. De laatste update was in oktober 2014. 

Meer informatie